Sebastiaan Cortjaens en Jules van Helvoort herhalen een kunstje wat ze ruim een jaar geleden flikten, op spectaculaire wijze. De twee Nederlandse ondernemers achter het Zweedse horlogemerk Maen, hebben zondag bij de start van een nieuwe crowdfundingcampagne op het forum Kickstarter binnen 2 minuten 50.000 euro opgehaald.

Na een dag staat de teller op 218.000 euro bij de inschrijvingen voor een nieuw chronograaf horloge van Maen.

Wie de nieuwe Skymaster 38 Automatic Chronograph wil hebben, moet voor minimaal 799 euro inschrijven bij de Kickstartercampagne. Dat is de ‘Early Bird Price’ van de goedkopere versie die een standaardprijs krijgt van 949 euro.

Een chronograaf horloge is een horloge met wijzers dat ook een stopwatchfunctie heeft. Als extraatje heeft de Skymaster 38 ook een buitenring met de uren van de dag die je kunt draaien om andere tijdszones weer te geven. Het uurwerk wordt overigens in Zwitserland gemaakt.

Foto: Maen. De Skymaster 38.

Afgelopen jaar haalden Cortjaens en Van Helvoort eveneens binnen luttele minuten 40.000 euro op voor de lancering van vintage-stijl duikhorloge.

Maen: Nederlandse horlogemakers in Zweden

De twee Nederlanders ontmoetten elkaar in Stockholm, waar ze beiden al zeven jaar wonen en van waaruit ze hun bedrijf runnen. Cortjaens heeft een achtergrond als fiscaal jurist en is 'een horlogenerd' die uurwerken verzamelt.

Nu is de horlogemarkt er een met ontzettend veel aanbieders, vertelde Cortjaens afgelopen jaar tegen Business Insider. "De markt is veel te vol."

Waarom stapt een verzamelaar dan toch als producent in die markt? "Er worden enorm veel horloges gemaakt, maar ik heb het idee dat ze vaak iets te snel in elkaar gezet worden. Ze worden niet gemaakt uit liefhebberij", aldus Cortjaens.

Die 'passie voor schoonheid' is wat Cortjaens en Van Helvoort inspireert. "De kleine details in het horloge, de positionering. Dat mis ik vaak bij horloges in deze prijsklasse."

Lees hier het hele interview van Business Insider uit 2018 met Sebastiaan Cortjaens

LEES OOK : 4 redenen waarom mensen horloges blijven kopen, volgens de Nederlanders achter wereldmerk Frederique Constant